Bokeh med kit-objektiv

Jag ska i detta inlägget berätta för er hur man fotar fina bokeh bilder med ett vanligt kit-objektiv.

Bokeh kommer från det japanska ordet boke som betyder "suddig".

Bokeh är prickar, alltså ljuspunkter som är väldigt mycket ur fokus.
Några bra exempel för bra ljuspunkter är:
solen som lyser igenom ett träd, vattenglimtar mm





För att inte fokus ska hamna på bakgrunden så måste man ha en låg bländare.

Om du inte vet hur man ändrar bländaren så kolla bilden under.



  1. Se till så din kamera är inställd på M (manuell) så du själv kan bestämma bländaren.
  2. Denna håller du ner samtidigt som du scrollar.
  3. Denna scrollar du med. Vänster för lägre och höger för högre.
  4. Här ser du bländaren.

    Hoppas jag förklarade bra annars får ni säga till :)


Kommentarer
Postat av: inger helén

jag fattade bra iallafall :D

fast det kanske är mest för jag kan det här.. hähä



(fin design kirpis. du är grym!)

2010-06-25 @ 22:19:33
URL: http://smallwishes.blogg.se/
Postat av: steefii

du är grym. jag fattade direkt. men vad ska man ha den ¨på? alltså bländaren & slutar tiden? va ska man HA DE PÅ 5,6?jag har en kit objektiv alltså 18-55?

TACKSAM FÖR SVAR<3

2010-06-26 @ 09:55:52
URL: http://hotlikeyou.blogg.se/
Postat av: steefii

ber jag om för mycket om du förrklarar hur man ändra slutartiden? :)<3

2010-06-26 @ 09:59:09
URL: http://hotlikeyou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0